26 Haziran 2009 Cuma

Facebook Taraftar Anketi

Efenim bırakınız artık Telegol üzerinden, Spor Stüdyosu üzerinden "En çok taraftar kimde?" anketleri için 3428'e mesaj atarak GSM operatörlerini zengin etmeyi. Benim fikrim geldi ve matematiksel veriler üzerinden çok fena sosyolojik tespitler yapıcam birazdan. Hedefim Facebook'taki fan sayfaları üzerinden en çok taraftara sahip takımı bulabilmek ve çözümlemeler yapmak.

Veri tabanımı tahmin edeceğiniz üzere Facebook kullanıcılarından oluşturuyorum. İnternet kullanmayı bilen 15-35 yaş arası çoğu erkek, azı kadın olan ve denek olduklarından haberdar olmayan bir denek topluluğu var karşımızda. Facebook üzerinden kendini tanımlamaya bayılan bu kesim, futbolun din olarak görüldüğü ve takım tutmayının ibne sayıldığı bir toplumda yaşıyor. Bu da verilerin doğru çıkma ihtimalini artıran ve yüzleri güldüren bir durum.

Kızları ağına düşürmek ya da spam mailleri ile ailelerin ocaklarına incir ağacı dikmek isteyen bir kesim bulunuyor "feys" kullanıcıları arasında. Bunlar düzenli olarak "İddia ediyorum 1 milyon tane Atatürk seven/Galatasaraylı/Fenerbahçeli/Hrant Dink'i sevmeyen bulabilirim" gibi gruplar kuruyorlar. Bunlara kılım. O yüzden subjektif olma rahatsızlığı duymaksızın bunları araştırmaya dahil etmiyorum ve eliyorum. Fan sayfaları asıl odak noktam ancak arama motorundan Galatasaray ya da Fenerbahçe yazdığımda karşıma birkaç tane fan sayfası çıkıyor. İrili ufaklı fan sayfalarını da görmezden geliyorum ve en çok üyeye sahip fan sayfaları üzerinden taraftar sayılarını karşılaştırıyorum. Çünkü Türk milleti zekidir ve en çok üyeye sahip gruba monte eder kendini. Ne işi var 100 kişilik fan sayfasında?

Arama motorunda Galatasaray, Fenerbahçe ve Beşiktaş'ı arattığımda, en çok üyeye sahip fan sayfaları, rakamları ve linkleri şöyle:

Fenerbahçe: 1,236,169 üye
Galatasaray: 1,079,738 üye
Beşiktaş: 378,195 üye

Rakamlara baktığımızda kendini Fenerbahçeli olmak üzerinden tanımlamaya bayılan Fenerbahçeli taraftarlar Facebook'ta da zirveyi bırakmamış. Mehmet Topuz transferi sırasında üye sayısında bir dalgalanma yaşamış olsa da dik durabilmiş ve geleceğe gururla bakıyor bu sayfa. Göz yaşlarımı siliyor ve Galatasaray'a geçiyorum.

Aristokratik, teknokratik ve idiomatik görüşleri tek potada eritmiş Galatasaray'ın taraftarı ise ikinci sırada bulunuyor. Mektepli ve alaylıların da tek potada eridiğini görüyoruz bu grupta ki bu da göz yaşlarının sel olup akmasına sebep oluyor ama değişen bir şey olmuyor ve ikinci sıradalar. 200 bin farkla.

"Herkes bir gün Beşiktaşlı olmasın, o ayrıcalık bizde kalsın." düsturuyla sokağa çıkan, meydanındaki heykelin önünde saygı duruşuna geçen ve küfüre karşı olan hem de çok karşı olan Beşiktaş taraftarı ise belli ki internet başında ilim irfan peşinde koşacağına, kahvehanelerde pişpirik atmakla meşgul. Ama ziyanı yok. Bu fark da zamanla kapanır diye umut etsinler. Nicel olarak olmasa da nitel olarak Beşiktaş taraftarı büyüktür.

Araştırmamın sonuna gelirken, sizleri selamlamak ve terli olmayanlarınızın yanaklarından öpmek istiyorum. Bu güzel araştırmanın sonunda şunu anladık ki Facebook'ta en çok Fenerbahçe'nin üye taraftarı var. Ama Facebook kullanmayan taraftar sayılarını hesaba kattığımızda Afyonkarahisarspor'un büyük atağa kalktığını ve dosta güven düşmana korku pompaladığını görebiliriz. Afyonkarahisarspor ve Yeni Nazillispor gerçeklerini görmezden gelmeyin.

2 comments:

Travis dedi ki...

burdan şunu çıkardım ben..
fener taraftarı reel hayatta daha asosyal, ve bu sosyalite eksikliğini network sitelerden kapamaya çalışmaktadırlar..beşiktaşta kıyıda köşede şarap için tiner çeken kaç taraftarın facebook u vardır ki..
şahsen benim yok:p

troy dedi ki...

eyvallah! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
bilim sanat felsefe değil, bira sigara futbol. - şubat 2008